Αναδημοσιεύουμε από την "Ελευθεροτυπία", ένα ρεπορτάζ της Χαράς Τζαναβάρα, για να βλέπουμε καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλους δήμους της χώρας μας.
ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ ΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΩΡΟ ΣΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
Και όμως υπάρχει δημοτική Αρχή στην Ελλάδα που αποφάσισε να βάλει «χειρόφρενο» στα αυτοκίνητα, φυτεύοντας δένδρα στην ...άσφαλτο και εξασφαλίζοντας περισσότερο χώρο για τους πεζούς. Το ενδιαφέρον πείραμα ξεκίνησε στην Κατερίνη και προβλέπει «επίθεση» στον σκληρό πυρήνα μιας πόλης με μόλις 1,5 τετραγωνικό πράσινου ανά κάτοικο.
ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ ΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΩΡΟ ΣΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
Και όμως υπάρχει δημοτική Αρχή στην Ελλάδα που αποφάσισε να βάλει «χειρόφρενο» στα αυτοκίνητα, φυτεύοντας δένδρα στην ...άσφαλτο και εξασφαλίζοντας περισσότερο χώρο για τους πεζούς. Το ενδιαφέρον πείραμα ξεκίνησε στην Κατερίνη και προβλέπει «επίθεση» στον σκληρό πυρήνα μιας πόλης με μόλις 1,5 τετραγωνικό πράσινου ανά κάτοικο.
Τα Ι.Χ. στην Κατερίνη έχασαν μία λωρίδα, που την κέρδισε η πόλη, με φυτεύσεις και τακτοποιημένες θέσεις για παρκάρισμα |
«Ακολουθήσαμε την αγγλική σχολή που πιστεύει ότι δεν πρέπει να δίνουμε στα αυτοκίνητα παραπάνω χώρο», μας είπε ο δήμαρχος Σάββας Χιονίδης, ο οποίος θεωρεί ότι σε μια σύγχρονη πόλη προηγούνται οι πεζοί και τα δένδρα και ακολουθούν το παρκάρισμα και η κυκλοφορία. Με αυτή τη φιλοσοφία, διανύοντας το δεύτερο έτος της θητείας του, ξεκίνησε τις παρεμβάσεις πειραματικά από δρόμους του κέντρου, με στόχο να καλύψει την επόμενη διετία περίπου 27 χλμ. «Το σύστημα εφαρμόζεται εδώ και οκτώ μήνες. "Κλέψαμε" χώρο από το ΙΧ και φυτέψαμε δένδρα σε χώρους που μπορούν να αναπτυχθούν χωρίς να εμποδίζονται από τα μπαλκόνια. Το ενδιαφέρον είναι ότι με την καλύτερη τακτοποίηση του χώρου δεν χάσαμε ούτε θέσεις παρκαρίσματος. Η δημοτική αστυνομία χρειάστηκε να παρέμβει μόνο μία φορά», σημειώνει ο δήμαρχος, που με την ιδιότητα και του πολιτικού μηχανικού μάς εξηγεί ότι τα φυτευμένα στην άσφαλτο δένδρα θα συμβάλουν στην αλλαγή του μικροκλίματος, με μείωση της μέσης θερμοκρασίας και κατακράτηση διοξειδίου του άνθρακα. Η θερμική νησίδα οφείλεται στο γεγονός ότι τους θερινούς μήνες η θερμοκρασία στην άσφαλτο φτάνει έως και 70 βαθμούς και η σωστότερη αντιμετώπιση γίνεται με φύτευση.
Σε εξέλιξη βρίσκεται άλλο ένα πρόγραμμα που αφορά τον φωτισμό. Η θέση των φωτιστικών μετακινείται στο κέντρο του δρόμου ώστε να φτάνει το φως παντού, ενώ με τη χρήση κατάλληλων λαπτήρων μειώθηκε δραστικά η κατανάλωση ενέργειας.
Στον δεύτερο χρόνο της θητείας του, ο Σ. Χιονίδης επιστράτευσε την κοινή λογική για να εξασφαλίσει καλύτερο περιβάλλον |
Σε σχολικές αίθουσες διαπιστώθηκαν υψηλές τιμές διοξειδίου του άνθρακα, που αποδίδεται στο γεγονός ότι δεν αερίζονται επαρκώς. Ηδη έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα παρεμβάσεων σε σχολεία με τη χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον.
Η μεγάλη αλλαγή, όπως μας είπε ο κ. Χιονίδης, έγινε στη διαχείριση των αστικών λυμάτων. Λόγω της κακής κατάστασης στο εργοστάσιο βιολογικού καθαρισμού, οι τιμές των κολοβακτηριδίων είχαν μετρηθεί στα 240 εκατ. όταν δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα 500 ανά λίτρο, ενώ και στους στρεπτόκοκκους ο δείκτης σταμάτησε στα 80 εκατ. γιατί δεν μετράει παραπάνω! «Ο αρχαίος ποταμός Αίσονας είναι πάλι καθαρός και τα πράγματα για την πόλη θα γίνουν καλύτερα αφού εξασφαλίστηκαν πιστώσεις για να ολοκληρωθεί ώς τον Οκτώβριο και το νέο εργοστάσιο επεξεργασίας λυμάτων», μας ενημερώνει ο δήμαρχος.
Κάδος αλλά και πινακίδες μεταφέρθηκαν σε καθορισμένες θέσεις, ελευθερώνοντας και τα πεζοδρόμια |
Μας μίλησε επίσης για το δίκτυο οπτικών ινών, την εκπονούμενη κυκλοφοριακή μελέτη και τα 7.500 ερωτηματολόγια που διακινήθηκαν σε σχολεία και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. «Θα μιλάμε με αριθμούς και επί της ουσίας. Κουραστήκαμε πια από τα λόγια και τις εξαγγελίες. Το περιβάλλον θέλει πράξεις και όχι ευχολόγια», καταλήγει η κουβέντα με τον δήμαρχο και το «ραντεβού» μας κλείστηκε από τώρα για την επόμενη παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος.
Ουδέν σχόλιον!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου