Η Κινηση Πολιτων στο διαδικτυο


Το διαδικτυακό κανάλι της Κίνησης Πολιτών στο YouTube H Κίνηση Πολιτών στο Facebook Η Κίνηση Πολιτών στο Twitter

Πέμπτη 10 Ιουλίου 2008

Η Πρόταση της Κίνησης Πολιτών για το Διοικητήριο




Στη συνάντηση της με τον Νομάρχη Κορινθίας κ. Νίκο Ταγαρά την Τετάρτη 9 Ιουλίου 2008 η Ομάδα Πολεοδομικών Παρεμβάσεων και Σχεδιασμού της Κίνησης Πολιτών υπέβαλε την παρακάτω πρόταση :

Με την πρόσληψη του ειδικού συμβούλου και την κατάρτιση εκ μέρους του, των προδιαγραφών της μελέτης για την ανέγερση του νέου διοικητηρίου, αρχίζει στην ουσία το σημαντικότερο μέρος της πορείας προς την πραγματοποίηση του έργου.
Σημαντικότερο, γιατί η οριοθέτηση των προδιαγραφών σημαίνει αποτύπωση του οράματος για το κτίριο, αποτύπωση των δικών μας ¨θέλω¨ για το πώς πρέπει να είναι (και να δείχνει) το πρώτο τη τάξη κτίριο όλου του Νομού, όλων των Κορίνθιων.
Δεν γνωρίζουμε τι θα περιλαμβάνουν οι προδιαγραφές.
Η Κίνηση Πολιτών, με γνώμονα τις προσπάθειες της για την αισθητική αναβάθμιση της πόλης και θέλοντας να συμβάλει στον σωστό προγραμματισμό, την σχεδίαση και υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού κτιρίου για την πόλη της Κορίνθου, κρίνει σκόπιμο να καταθέσει τις σκέψεις και τους προβληματισμούς της για το έργο.

Το κτίριο, θα ανεγερθεί στη θέση του στρατοπέδου της Ποσειδωνίας, σε μία έκταση 6 στρεμμάτων που έχει παραχωρηθεί από το ΥΠΕΘΑ έναντι πολεοδομικής αντιπαροχής .

Πιστεύουμε ότι:
- Θα είναι σωστότερο, η αναλογία υπέργειων χώρων προς υπόγειους χώρους στάθμευσης, να είναι δυνατόν μικρότερη του 10% προς 90% Πρόσφατα σε συνέντευξη του στα ΜΜΕ ο κ Νομάρχης διευκρίνισε ότι 5.000 τμ του χώρου θα καλύψουν (υπέργεια και υπόγεια) ανάγκες στάθμευσης υπαλλήλων και επισκεπτών της Νομαρχίας.
- Να προβλεφθεί, διώροφο, ημιυπόγειο γκαράζ. Στο γκαράζ αυτό, αυτής της έκτασης, ο προσφερόμενος για στάθμευση χώρος, διπλασιάζεται, καλύπτοντας ανάγκες στάθμευσης (εκτός των υπαλλήλων και επισκεπτών της Νομαρχίας) και συνολικά της πόλης, ανακουφίζοντας κυκλοφοριακά και το κέντρο και το παραλιακό της μέτωπο. Ο συνδυασμός της λειτουργίας του γκαράζ αυτού σαν χώρος στάθμευσης, πέραν του ωραρίου λειτουργίας της Νομαρχίας, σε συνδυασμό με γραμμή αστικής συγκοινωνίας της πόλης, θα συμβάλει τα μέγιστα στην αλλαγή της κυκλοφοριακής εικόνας της πόλης, αλλάζοντας τα σημερινά δεδομένα.

- Θα είναι σωστότερο, πάνω από αυτό το ημιυπόγειο γκαράζ να διαμορφωθείένας χώρος πρασίνου με γκαζόν, δένδρα, αλέες και υδάτινες κατασκευές και συνθέσεις, περιφερειακούς πεζοδρόμους αλλά και αμαξιτούς δρόμους πρόσβασης και λοιπές διαμορφώσεις, ώστε να αποτελέσει ένα θύλακα πρασίνου. Ο πράσινος αυτός θύλακας, πλήρως εναρμονισμένος με το περιβάλλον, θα αποτελεί την βάση του κτιρίου.


Επίσης προτείνουμε, το ίδιο το κτίριο του Διοικητηρίου:

α) Να σχεδιαστεί με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες. Πρέπει δηλαδή να ληφθούν υπόψη ο προσανατολισμός, η χωροθέτηση του κτιρίου στην συνολική επιφάνεια, οι ιδιαίτερες κλιματικές συνθήκες κλπ., ώστε να υιοθετηθεί στην κατασκευή ένας συνδυασμός τεχνολογιών και λύσεων που να περιορίζουν τις ενεργειακές απώλειες και να αξιοποιούν την ενέργεια από το περιβάλλον (παθητικά και ενεργητικά ηλιακά συστήματα, θερμομόνωση, ήλιο-προστασία και σκίαση, αξιοποίηση του φυσικού φωτισμού, αερισμού και δροσισμού, βελτίωση των μικρο-κλιματικών συνθηκών).
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι βασική αρχή αυτού του τρόπου κατασκευής είναι η ανάπτυξη κτιριακών όγκων γύρω από ένα κοινόχρηστο αύλειο χώρο με φυτεύσεις, υδάτινες διαμορφώσεις και υπερκατασκευές σκίασης. Ένα αίθριο ή μία εσωτερική αυλή δηλαδή κατά τα πρότυπα της κατασκευής των αρχαιοελληνικών δημοσίων και ιδιωτικών κτιρίων!
[ Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών / Αλεξ. Τομπάζης]

β) Να κατασκευαστεί ως το πρώτο ¨Πράσινο Κτίριο¨ του Νομού, κατά το πρότυπο του κτιρίου Προμηθέας, στο Παλαιό Φάληρο.
Ένα κτίριο δηλαδή που θα είναι βασισμένο εξολοκλήρου σε ελληνική τεχνολογία αιχμής, που να συνδυάζει ανανεώσιμες μορφές ενέργειας (γεωθερμία, φωτά-βολταϊκά στοιχεία και ηλιακούς συλλέκτες) και να είναι αυτόνομο ενεργειακά ώστε να μην πληρώνει ΔΕΗ, να μην δίνει δεκάρα για πετρέλαιο, να μην παράγει ούτε γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα, άρα να έχει μηδενικούς ρύπους. Το κτίριο αυτό, όπως και το κτίριο Προμηθέας, μπορεί να χρηματοδοτηθεί και από Κοινοτικά Προγράμματα και το επιπλέον κόστος του (περίπου 20%) θα αποσβεστεί σε μόλις 5-6 χρόνια (βάσει αντίστοιχων μελετών).

γ) Να έχει αρχιτεκτονικά στοιχεία που να παραπέμπουν στο παρελθόν της πόλης (π.χ. κορινθιακού ρυθμού κολώνες). Η παράμετρος αυτή θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση, δεδομένου ότι στην πόλη δεν υπάρχει άλλο δημόσιο κτίριο που να έχει τέτοια στοιχεία και να θυμίζει στον επισκέπτη την αδιάλειπτη συνέχεια μεταξύ αρχαίας και νέας Κορίνθου.
Το διασημότερο αρχιτεκτονικό στοιχείο της αρχαίας Κορίνθου, η κορινθιακού ρυθμού κολώνα, λάμπει με την απουσία του από όλη την σύγχρονη πόλη και είναι ευκαιρία να αποκατασταθεί.

Ο συνδυασμός εξ άλλου και ο συγκερασμός στοιχείων κλασσικών στην μοντέρνα αρχιτεκτονική αποτελεί πάντα πρόκληση σχεδιασμού ενώ το αποτέλεσμα –ιδίως αν είναι δημόσιο κτίριο (το Διοικητήριο εν προκειμένω)-, δεν μπορεί παρά να χαρακτηρίζεται ως μνημειώδες!

Ένα κτίριο τέτοιας Υποδομής, Δομής και Εμφάνισης θα αποτελέσει στολίδι ανεκτίμητο για την πόλη και - μαζί με τον Απ.Παύλο, το Δικαστικό Μέγαρο, την Εθνική Τράπεζα και την Ιερατική Σχολή (όταν αναπαλαιωθεί και ανακαινιστεί),- αναμφισβήτητο σημείο αναφοράς.
Είναι ως εκ τούτου απαγορευτικό να δρομολογήσουμε την κατασκευή του κάτω από την πίεση του χρόνου, την μιζέρια των όποιων συμφερόντων και την σχεδόν πάντα εμφανιζόμενη έλλειψη ικανού κεφαλαίου.
Ας απαιτήσουμε να φτιάξουμε το καλύτερο έστω και σε βάθος χρόνου, με υπομονή, επιμονή και προγραμματισμό. Κανένα όραμα, πουθενά στον Κόσμο, δεν υλοποιήθηκε εδώ και τώρα!

δ) Να σχεδιαστεί με γνώμονα όχι απαραίτητα την συνολική συγκέντρωση των υπηρεσιών της νομαρχίας, αλλά εξασφαλίζοντας το υψηλής στάθμης εργασιακό περιβάλλον. Το να συγκεντρωθεί ένας μεγάλος –πέραν των δυνατοτήτων του κτιρίου- αριθμός υπηρεσιών και υπαλλήλων σε λίγα τετραγωνικά, υποβαθμίζει τις συνθήκες εργασίας και την ποιότητα ζωής και των εργαζομένων και των επισκεπτών, δημιουργώντας παράλληλα και πολλά παράπλευρα προβλήματα. Προκειμένου να τηρηθούν τα στάνταρ της Βιωσιμότητας του κτιρίου, ας παραμείνουν εκτός και κάποιες από τις υπηρεσίες του.

ε) Να περιλαμβάνει βρεφονηπιακό σταθμό για τα παιδιά των εργαζομένων .

Το κτίριο του Διοικητηρίου, λόγω της χρήσης του, αποτελεί σημαντικό κομβικό σημείο στην λειτουργία της πόλης. Αν και πολεοδομικά η τοποθέτηση του στο συγκεκριμένο σημείο της πόλης δεν είναι η καλύτερη επιλογή, μπορεί, με απαρχή την διαμόρφωση του συγκεκριμένου τόπου σε πράσινο σημείο, να συντελέσει στην ποιοτική και αισθητική αναβάθμιση όλης της περιοχής της Ποσειδωνίας και πόλο έλξης επισκεπτών λόγω της θέσης της μεταξύ Κορίνθου και Λουτρακίου και του σημαντικού αρχαιολογικού χώρου που διαθέτει, και σήμερα είναι αποκομμένη από τη ζωή της πόλης και υποβαθμισμένη. Επίσης αν υποστηριχτεί και από μια κυκλοφοριακή μελέτη/ ρύθμιση, που θα μπορεί να δίνει πρόσβαση στο Διοικητήριο εκτός του κέντρου της Κορίνθου (μέσω της Π.Ε.Ο. Κορίνθου – Πατρών), είναι σίγουρο ότι θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης. Τελικά η κατασκευή και λειτουργία του κτιρίου αυτού μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην αλλαγή νοοτροπίας και τρόπου ζωής των κατοίκων της Κορίνθου προς το καλύτερο, ομορφότερο και ποιοτικότερο.

Μία τόσο σημαντική πολεοδομική παρέμβαση στον ιστό μιας πόλης δεν συμβαίνει συχνά. Για πολλές πόλεις της χώρας μας, αυτή η παρέμβαση αποτελεί όνειρο και διεκδίκηση δεκαετιών.
Στην Κόρινθο έχουμε αυτή την ευκαιρία ΤΩΡΑ!
Ας μην την αφήσουμε να πάει χαμένη.


Κόρινθος 9 Ιούλιου 2008
Ομάδα Πολεοδομικών Παρεμβάσεων και Σχεδιασμού της Κίνησης Πολιτών

1 σχόλιο:

stathis είπε...

Ονομάζομαι Στάθης , είμαι φοιτητής Αρχιτεκτονικής στο τελευταίο έτος, και αυτήν την περίοδο ξεκινώ την διπλωματική μου εργασία με θέμα το Διοικητήριο.
Έχοντας ψάξει λοιπόν αρκετά το θέμα και μιλώντας ως αρχιτέκτονας (σχεδόν αρχιτέκτονας μάλλον..) θα ήθελα να κάνω κάποια σχόλια πάνω στην πρόταση που διάβασα για το θέμα του διοικητηρίου. Καταρχάς θα ήθελα να πω πως το γεγονός πως δημοσιοποιείται και «συζητιέται» η πρόταση είναι κάτι καλό καθώς ο καθένας μπορεί να συνεισφέρει με τις γνώσεις και τις απόψεις του.
Εγώ από την μεριά μου θα επικεντρωθώ σε κάποια σημεία , προσπαθώντας να μιλήσω από την μεριά του αρχιτέκτονα, στην προκειμένη περίπτωση του ειδικού.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν συμφωνώ απόλυτα με το πρώτο σκέλος της πρότασης για το απαραίτητο της βιοκλιματικής σχεδίασης και δεν θα προσθέσω κάτι.
Θα επιμείνω όμως πως ειδικά τεχνικά ζητήματα ,όπως η ακριβής μορφή του πάρκινγκ πχ, είναι καλύτερα να κρίνονται και να εντάσσονται στη γενικότερη πρόταση και όχι να προ-απαιτούνται σχεδόν ανεξάρτητα με το υπόλοιπο κτίριο σαν να πρόκειται για δύο διαφορετικές οντότητες.
Ομοίως η χρήση συλλεκτήρων για την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ σε καμία περίπτωση δεν είναι αρνητική, θα πρέπει και αυτή να εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό, και πάντα με γνώμονα την βέλτιστη δυνατή λύση. Για να είμαι ποιο σαφής, ενώ η χρήση τέτοιων στοιχείων είναι καταρχάς καλοδεχούμενη, η υπέρμετρη χρήση τους για να καλύψουν εξ’ ολοκλήρου ένα ιδιαίτερα ενεργοβόρο κτίριο μπορεί να αποβεί ζημιογόνα σε άλλα εξίσου ή και περισσότερο σημαντικά θέματα , κατασκευαστικά, αισθητικά και κυρίως λειτουργικά!(κοινώς : τι να το κάνω το «πρασινο» κτίριο αν δεν «λειτουργεί» σωστά για τους λόγους που προορίζεται. Υπό μια έννοια δηλαδή, πάλι έχω μεγάλη σπατάλη πόρων χωρίς λόγο!). Στο τέλος δηλαδή τα πάντα κρίνονται από τους απαραίτητους συμβιβασμούς που πρέπει να γίνουν ανάμεσα στους στόχους που θέτουμε, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό στην συνολική του διάσταση. Οι ιδέες δηλαδή οφείλουν να παίρνουν και την ρεαλιστική τους διάσταση.
Το σημείο που με βρήκε πάντως κάθετα αντίθετο είναι αυτό των αισθητικών απαιτήσεων. Καταρχάς διαφωνώ απόλυτα με την λογική της αισθητικής κατά παραγγελία όταν μιλάμε για αρχιτεκτονική αλλά και όχι μόνο. Δεν είναι δυνατόν να παραγγέλνεται ένα κτίριο με συγκεκριμένα αισθητικά «θέλω» σαν να πρόκειται για κάποιο ρούχο που το παίρνω ριγέ ή καρό, ή σαν να επιλέγω τις κουρτίνες που ταιριάζουν στο σαλόνι μου! Πόσο μάλλον όταν αυτές οι επιλογές τόσο ξεκάθαρα και αδιάφορα μαζί ορίζουν και μια ευκολοχώνευτη «ιστορία» σύνδεσης - συνέχειας(?) του αρχαίου με το μοντέρνο. Η λογική αυτή στο τέλος θα παράξει ένα διώροφο γκαράζ πίσω από ένα αίθριο, με μία κορινθιακή κολώνα να στηρίζει ένα φωτοβολταικό , εικόνα τραβηγμένη από τον ορισμό του κιτς σε οποιοδήποτε αρχιτεκτονικό βιβλίο!
Θα ήταν πολύ ποιο ουσιαστικό κατά τη γνώμη μου, εφόσον υπάρχει μια ιστορία που αξίζει να ειπωθεί, αυτό να γίνει σε κάποιο χώρο του κτιρίου όπως πχ στην είσοδο ή σε κάποιο αίθριο ή οπουδήποτε τέλος πάντων μπορεί να παράγει κάτι με νοήμα( να έχει δηλ κάτι να πεί η παρουσία του) και όχι μόνο για την «εύκολη» εικόνα και το θεαθήναι .
Για να κλείσω εδώ το θέμα αυτό θα πρέπει να πως καλό θα ήταν πριν από όλα τα άλλα ζητήματα τα αρχιτεκτονικά ,να ξανασκεφτούμε λιγάκι το λόγο ύπαρξης του κτιρίου αυτού και το στόχο που (εξ)υπηρετεί. Η αρχιτεκτονική, πάνω από όλα είναι πράξη πολιτική και δημόσια και αντανακλά την κοινωνία που την παράγει.Πολύ περισσότερο σε ένα κτίριο σαν το συγκεκριμένο που φιλοξενεί και προορίζεται για να στεγάσει θεσμούς δημοκρατικούς σε ένα τοπικό επίπεδο όχι ιδιαίτερα μεγάλο ( αρκετά μικρό ώστε να μην χάνεται εντελώς η αμεσότητα και οι προσωπικές σχέσεις). Οπότε μάλλον οφείλουμε να ξανασκεφτούμε λίγο καλύτερα αν όντως επιθυμούμε μόνο την εικόνα ,όπου το μνημειώδες και το πομπώδες μας εκφράζουν και μας αντανακλούν ως κοινωνία .Η μήπως όντως αυτή είναι η αλήθεια; Σίγουρα το σημείο αυτό σηκώνει σκεψη…
Αν σε κάποια σημεία ήμουν λίγο περισσότερο από όσο χρειαζόταν αυστηρός στην κριτική μου, οφείλεται στον ενθουσιασμό μου για το ότι μπορώ και εγώ να συνεισφέρω με τις απόψεις μου, και σε καμιά περίπτωση δεν ήθελα να γίνω απαξιωτικός! Ο καθένας μας εξάλλου , είτε σχετικός με το αντικείμενο είτε όχι , μπορεί να φέρει την προσωπική του άποψη , ώστε να γίνεται ο διάλογος γόνιμος.

Όσον αφορα τα πολεοδομικά ζητήματα, είναι αρκετά πολύπλοκα και δεν θα ήθελα να σχολιάσω απλά γενικολογώντας.Ίσως κάποια άλλη στιγμή. Πάντως μπορώ να πώ πως σε γενικές γραμμές συμφωνώ με αυτά που προτείνονται.


Stathis.mp@hotmail.com