Η Κινηση Πολιτων στο διαδικτυο


Το διαδικτυακό κανάλι της Κίνησης Πολιτών στο YouTube H Κίνηση Πολιτών στο Facebook Η Κίνηση Πολιτών στο Twitter

Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

Περί Καλλικράτη


Gillian Smith (Australia)-Town Planning

Οι πολεοδομικές παρεμβάσεις στον νέο χάρτη
του Δήμου Κορινθίων




Η νέα αρχιτεκτονική στην διοικητική αναδιάταξη της χώρας, που φέρνει το σχέδιο Καλλικράτης, φέρνει μαζί της και την νέα πολεοδομική αναδιάταξη. Διεύρυνση στόχων και αναδιάταξη επεμβάσεων. Τα νέα, διευρυμένα αλλά όχι ακόμα δεδομένα, διοικητικά όρια του Δήμου, δεν αναιρούν τους πολεοδομικούς σχεδιασμούς του ¨μικρού¨ δήμου Κορινθίων αλλά τους εντάσσουν αναγκαστικά σε ένα νέο πλαίσιο διευρυμένο, που θα περιλαμβάνει και τις περιοχές που σήμερα είναι εκτός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι επεμβάσεις για την τουριστική αξιοποίηση στον ¨μικρό¨ Δήμο Κορινθίων. Περιλαμβάνει το τετράγωνο, Αρχαία Κόρινθος / Λέχαιο / Κεχραιές / Κόρινθος. Τώρα θα πρέπει ενδεχομένως να συμπεριλάβει περιοχές που βλέπουν τον Κορινθιακό και τον Σαρωνικό, ή τις ορεινές περιοχές στο βάθος του Νομού. Εμπλουτίζονται δηλαδή οι στόχοι με την προσθήκη άλλων, νέων, μικρότερων ίσως αλλά εξίσου σημαντικών.

Ένα μητροπολιτικό μοντέλο πολεοδομικών παρεμβάσεων όπου η πόλη της Κορίνθου θα αποτελεί το κέντρο και τον άξονα μιας πυραμιδικά ισόρροπης ανάπτυξης της περιφέρειας της, αποτελεί τον μεγάλο στόχο και το ζητούμενο.

Η εκμετάλλευση της γειτνίασης με τον Νομό Αττικής και η στρατηγική θέση του Δήμου στην είσοδο της Πελοποννήσου, είναι στοιχεία που μπορούν και πρέπει να συμβάλλουν στην ανύψωση του βιοτικού επιπέδου και στην οικονομική ευμάρεια των δημοτών. Για να γίνει αυτό πρέπει η πόλη και ο Δήμος στο σύνολο του να αποτελέσει πόλο έλξης και για να αποτελέσει πόλο έλξης πρέπει να γίνει, απλά, όμορφος. Άρα οι πολεοδομικοί σχεδιασμοί πρέπει να είναι τέτοιοι που να προβάλλουν και να αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα και της πόλης και του συνόλου της περιοχής. Επεμβάσεις αισθητικού χαρακτήρα, λειτουργικότητας και ανύψωσης του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών, είναι αναγκαίες. Τα προβλήματα, τα όποια προβλήματα, πρέπει να λυθούν μέσα από ένα πολεοδομικό σχεδιασμό που πρέπει να είναι οραματικός μεν αλλά και ταυτόχρονα εφαρμόσιμος σε βάθος χρόνου πολύ μεγαλύτερο της τετραετίας. Με ευρύτητα πνεύματος, χωρίς παρωπίδες, ευέλικτος, ώστε να μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με τα δεδομένα της κάθε στιγμής της εφαρμογής του. Αγκυλώσεις σε μονόδρομες πορείες δεν πρέπει να υπάρχουν γιατί πολλοί δρόμοι οδηγούν στην Ρώμη. Αρκεί να μη χαθεί η Ρώμη. Και αυτό είναι έργο απαιτητικό, δύσκολο και μακρόπνοο.

Η πόλη της Κορίνθου πρέπει να αποτελέσει το πρότυπο για όλη την περιοχή. Ο πρωταγωνιστικός της ρόλος όχι μόνο για τον Δήμο, αλλά για τον Νομό γενικότερα, πρέπει να αποδειχθεί και στην πράξη. Μία όμορφη, σύγχρονη και λειτουργική πρωτεύουσα είναι η ατμομηχανή στο τρένο της ανάπτυξης όλης της περιοχής. Είναι το ζωντανό παράδειγμα για τις επεμβάσεις και στις επιμέρους περιοχές η ισόρροπη ανάπτυξη των οποίων είναι εξίσου σημαντική και επιβεβλημένη. Το νέο πολεοδομικό μοντέλο απαιτεί νέους στόχους, νέες αξιολογήσεις σε περιοχές και πόλεις σε όλο το πλάτος και το μήκος του νέου Δήμου. Μη γνωρίζοντας σήμερα τα γεωγραφικά όρια του νέου Δήμου δεν μπορούμε να μπούμε και σε λεπτομέρειες. Στους σχεδιασμούς μας όμως πρωταρχική θέση έχει η ανάδειξη της Αρχαίας Κορίνθου σε πρωτεύοντα πόλο αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, σε συνδυασμό πάντα με τους χώρους στο Λέχαιο, τα Ίσθμια, τις Κεχραιές αλλά και μακρύτερα. Ο Ισθμός της Κορίνθου μπορεί και πρέπει να αποτελέσει ένα άλλο σημαντικό σημείο για πολεοδομικές παρεμβάσεις ανάπτυξης. Κάθε πολεοδομικός σχηματισμός θα πρέπει να ανακαινιστεί με βάση τα νέα πολεοδομικά δεδομένα που προβλέπουν ένα ευρύ δίκτυο πεζοδρομήσεων και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που συμβάλουν στην βιώσιμη κινητικότητα. Η αναμόρφωση των πλατειών και των δημόσιων χώρων, η ανάδειξη του τοπικού αρχιτεκτονικού ύφους με σύγχρονους κανόνες αισθητικής και ειδικούς ανά περίπτωση, είναι ένας άλλος στόχος. Τέλος η βελτίωση του ήδη υπάρχοντος οδικού δικτύου και ο ανασχεδιασμός με διαδρομές ευκολότερης και γρηγορότερης προσέγγισης είναι επίσης αναγκαίος. Το οδικό δίκτυο σε συνδυασμό με μια κατάλληλη πρόσβαση και στάθμευση οχημάτων σε κάθε οικιστικό σύνολο είναι ζωτικής σημασίας αναγκαιότητα που αλλάζει ριζικά το τοπίο και αναμορφώνει την κάθε περιοχή. Συνοψίζοντας οι πολεοδομικές παρεμβάσεις πρέπει να ακολουθούν το τρίπτυχο, όραμα, στόχευση, μελέτες. Μην ξεχνάμε ότι οι πολεοδομικές και αισθητικές παρεμβάσεις είναι αυτές που χαρακτηρίζουν όχι μόνο την κάθε Δημοτική Αρχή αλλά και το σύνολο των δημοτών, όλους εμάς δηλαδή, που αφήνουμε ένα ανεξίτηλο δείγμα του επιπέδου του πολιτισμού μας και της ποιότητας ζωής που διαλέγουμε για εμάς και τους μελλοντικούς πολίτες αυτού του Δήμου.



Βασίλης Αυλωνίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: