"Φηράς τε ζαθέας. Φηρή εϋκτίμενη"
Φηρές και Φηρή.
Τα ομηρικά ονόματα της Καλαμάτας.
Πόλη θεία και ιερή (ζαθέη).
Πόλη ωραία και καλοχτισμένη (εϋκτίμενη).
Ο Αγαμέμνων, τραγουδά ο Όμηρος στην Ιλιάδα, την προσέφερε στον Αχιλλέα, για να καταπραΰνει την οργή του και να δεχθεί, έτσι, να ξαναπολεμήσει εναντίον των Τρώων.
Είναι μακραίωνη και πολυτάραχη η ιστορία της Καλαμάτας 'Οσο και το αρχιτεκτονικό έργο που έχει να επιδείξει.
Σημαντική και πολύχρονη είναι η συμβολή του Δήμου Καλαμάτας στο αρχιτεκτονικό έργο που έχει παραχθεί στην πόλη. Ο Δήμος βοήθησε συνειδητά την αρχιτεκτονική δημιουργία προς όφελος της πόλης και των δημοτών της, στηρίζοντας θεσμούς όπως οι πανελλήνιοι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και αναθέτοντας την εκπόνηση αρχιτεκτονικών μελετών σε καταξιωμένα αρχιτεκτονικά γραφεία, με αποτέλεσμα την κατασκευή σημαντικών αρχιτεκτονικών έργων και την ολοκληρωτική σχεδόν αλλαγή της εικόνας της πόλης.
Ο εντυπωσιακός, πράγματι, αριθμός μελετών που κατασκευάστηκαν σε έργα, καθιστά την πόλη της Καλαμάτας πρωτοπόρο στον ελλαδικό χώρο από πλευράς ενεργούς παρέμβασης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Καλαμάτα, διαθέτει πολεοδομικό όραμα και πολεοδομική δομή, που μπορεί όχι μόνο να την θωρακίσει, αλλά και να την οδηγήσει προς τους επιθυμητούς αναπτυξιακούς στόχους: οργανωμένο και ρέον οδικό δίκτυο, χαμηλές και σωστές –ύψος κτιρίων/πλάτος δρόμων-πυκνότητες δόμησης, ελεύθερους εξοπλισμένους χώρους.
Αυτό οφείλεται στην αποτελεσματική συνεννόηση και συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ιδιαίτερα επί Δημαρχίας Σταύρου Μπένου) με την επιστημονική ομάδα μελετητών του ΚΕΠΑΜΕ, οι οποίοι, αντιμετώπισαν με πάθος το σχεδιασμό και τον προγραμματισμό της ανάπτυξης της, έτσι ώστε να τεθεί στην Καλαμάτα η σφραγίδα του σχεδιασμού ρύθμισης και οργάνωσης της ανάπτυξης γεγονός, άλλωστε, για το οποίο, το 1991, απονεμήθηκε στην "περίπτωση Καλαμάτα" το βραβείο αστικού σχεδιασμού της ΕΟΚ και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολεοδόμων.
Το Ρυθμιστικό Σχέδιο ήταν η "πυξίδα" που καθόρισε και καθορίζει τις στρατηγικές
κινήσεις πάνω στην πόλη. Οι άξονες πάνω στους οποίους κινήθηκε ο σχεδιασμός,
ήταν:
* η πολυκεντρική δομή της πόλης (γραμμικό κέντρο πόλης,
δημιουργία συνοικιακών κέντρων (Δυτικό-Αγ, Τριάδα και Ανατολικό-Στρατόπεδο)),
* η δημιουργία νέας περιμετρικής αρτηρίας στο βόρειο τμήμα της πόλης,
* η ανάπλαση του χειμάρρου Νέδοντα, που οργανώνεται ως άξονας
κοινωνικού εξοπλισμού της πόλης (πράσινο, αναψυχή),
* η δημιουργία του δημοτικού πάρκου/άλσους στην καρδιά της πόλης
(το πρώτο θεματικό πάρκο αναψυχής στην Ελλάδα),
* η δημιουργία της βιοτεχνικής ζώνης/πάρκου και
* η ανάπτυξη της δυτικής παραλιακής-περιοχής με τη δημιουργία της
μαρίνας.
Ιδιαίτερο γνώρισμα αυτής της εξέλιξης ήταν ο συνδυασμός της ανάπτυξης της πόλης με την πολιτιστική ανάπτυξη, η παράλληλη πορεία του φυσικού σχεδιασμού της πόλης με την ανάγκη πολλαπλών πολιτιστικών επεμβάσεων στην πόλη και την εκπόνηση ενός προγράμματος για την πολιτιστική ανάπτυξη.
Η διεκδίκηση της ύπαρξης και της εφαρμογής ενός πολεοδομικού σχεδίου –το σύνταγμα της πόλης, σε τοπικό επίπεδο, συμφωνά τον Σταύρο Μπένο- ήταν η αφορμή για την δημιουργία της ΔΕΠΑΚ (Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας) ένα πράγματι πρωτοπόρο θεσμό για τα ελληνικά δεδομένα που από την αρχή στόχευσε στο να μετατρέψει τους πολίτες σε παραγωγούς πολιτισμού, εκτός από χρήστες, ενώ έθεσε επίσης επιτακτικά το ζήτημα εξασφάλισης δημοτικής ή δημόσιας γης και κτιριακού αποθέματος.
Η έντονη πολιτιστική και κοινωνική παρέμβαση του Δήμου είχε ως αποτέλεσμα
την εκπόνηση δεκάδων μελετών για την υλοποίηση των στόχων του Ρυθμιστικού Σχεδίου όπως: το Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο, η Κεντρική Σκηνή του
Δημοτικού θεάτρου, η επισκευή του Ζουμπούλειου Κληροδοτήματος και η
μετατροπή του σε Σχολή Κλασικού Χορού, με την προσθήκη 2 αιθουσών χορού,
η επισκευή του 1ου Γυμνασίου και η μετατροπή του σε Δημοτικό Ωδείο,
η επισκευή του κτιρίου Κοτταρόπουλου και η μετατροπή του σε Σχολή Εικαστικών
η επισκευή του κτιρίου Αναγνωστοπούλου και η μετατροπή του σε Δημοτική
Πινακοθήκη, η επισκευή του κτιρίου Κυβέλου (όπου στεγάζονται τα γραφεία της
Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης) η ανακαίνιση του Δημοτικού
Μεγάρου, η επισκευή του κτιρίου Τσίγκου για τη στέγαση της Τεχνικής Υπηρεσίας
του Δήμου, η μελέτη επισκευής της αποθήκης Τερζάκη για τις ανάγκες της
Κινηματογραφικής Λέσχης Καλαμάτας και ακόμα, βρεφονηπιακοί σταθμοί, παιδικές
χαρές, διαμορφώσεις πλατειών, κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα προηγούμενα κτίρια είναι ιδιοκτησίας του Δήμου,
που κατέχει σήμερα 25 από τα 150 κτίρια που έχουν κριθεί διατηρητέα στην πόλη.
Τα περισσότερα αγοράστηκαν από τον Δήμο, σε μια έμπρακτη προσπάθεια να
συμβάλει ουσιαστικά στη διάσωση του αρχιτεκτονικού πλούτου της πόλης.
Η "περίπτωση Καλαμάτα" διέπεται από μια πολεοδομική λογική που αποσκοπεί σε μια συνολική θεώρηση (ένα είδος structural plan) των αστικών μετασχηματισμών τη μόνη που μπορεί να δώσει ένα όραμα στην πόλη και τους δημότες της, στο πλαίσιο του οποίου επισυμβαίνουν διάφορες επεμβάσεις. Αυτή η λογική θεμελιώνεται στην πεποίθηση ότι η δημιουργία πόλης -οργανωμένου περιβάλλοντος ζωής του κατοίκου- είναι έργο πολιτικό, και επικαλείται την έμπρακτη -μαχόμενη- συμμετοχή του αρχιτέκτονα-πολεοδόμου για την ποιοτική αναβάθμιση της πόλης και των κατοίκων της.
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία που κερδίζει η πόλη με την εφαρμογή μιας τέτοιας λογικής, είναι αυτό που αφορά στον κοινωνικό εξοπλισμό για την καλή λειτουργία της πόλης και την εξυπηρέτηση των κατοίκων της. Απαιτούνται δεκάδες άλλοι χώροι, εκτός της κατοικίας, που καλύπτουν και το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό της πόλης. Τέτοιοι χώροι πληρούν βασικές λειτουργίες της ζωής στην πόλη, όπως την εκπαίδευση και τη μόρφωση, την υγεία και περίθαλψη, τον αθλητισμό, το εμπόριο, την αναψυχή και ψυχαγωγία, τη δημόσια και ιδιωτική διοίκηση και, τέλος, το πράσινο.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η Καλαμάτα έχει ευρύτερη απήχηση ως πρότυπο εργαστήριο αστικού σχεδιασμού, με υπερεθνική εμβέλεια, επειδή οι περισσότερες διαμορφώσεις ήταν αντικείμενο αρχιτεκτονικών και πολεοδομικών διαγωνισμών ακόμα και διεθνούς χαρακτήρα (βλ. διαμόρφωση Νέδοντα).
Η "περίπτωση Καλαμάτα" βρίσκεται σε διαρκή διαδικασία εξέλιξης ώστε να συμπληρωθούν οι μετασχηματισμοί που έχουν τεθεί σε κίνηση.
Με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού, μία νέα πόλη γεννήθηκε με την διάνοιξη των νέων οδών και πλατειών, τη βόρεια περιμετρική οδική αρτηρία-κατάληξη της νέας εθνικής οδού Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, την εφαρμογή της μελέτης κυκλοφοριακών ρυθμίσεων την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης, την αναδιάρθρωση και επέκταση των εγκαταστάσεων του λιμανιού της πόλης, την ολοκλήρωση της διαμόρφωσης της κοίτης του χειμάρρου Νέδοντα, την κατασκευή του Νέου Σταθμού Επιβατών του υπεραστικού ΚΤΕΛ, τη διαμόρφωση, με παιδικές χαρές, αθλητικές γωνιές κ.λπ.
Την ουσιαστική προστασία του ιστορικού κέντρου με την ανάπλαση και ανάδειξη του, την επισκευή της παλιάς αγοράς και τη μετατροπή της σε Αρχαιολογικό Μουσείο, την επισκευή του πρώην Γαλλικού Ινστιτούτου (νεοκλασικό κτίριο του Ε. Τσίλερ, από τα σημαντικότερα της πόλης), την επισκευή του Αρχοντικού Κορφιωτάκη, (ίσως το αρχαιότερο κτίριο της Καλαμάτας), την κατασκευή του Μεγάρου Χορού, την ολοκλήρωση της επισκευής του παλιού εργοστασίου της Ηλεκτρικής Εταιρείας (στεγάζεται η Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού θεάτρου).Τα έργα αυτά σημαδεύουν τη συνέχεια αυτής της γόνιμης, αν και εξαιρετικά δύσκολης και -προφανώς- επίπονης, διαδρομής της πόλης.
Η Καλαμάτα είναι παράδειγμα συνολικής πολεοδομικής μελέτης της πόλης με στόχο την ανάπτυξη και το μετασχηματισμό της.
Βασίλης Αυλωνίτης
από την Ομάδα Πολεοδομικής Παρέμβασης & Σχεδιασμού
(ΣΣ. Κόρινθος / Καλαμάτα, εκτός από το Κ, μπορούμε να τους μοιάσουμε;)
(Πηγές: Τμήμα Μελετών των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Καλαμάτας, Περιοδικό (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ) Αρχιτέκτονες)
-
8 σχόλια:
Γιατί μας πικραίνετε κύριε Αυλωνίτη;
Αφήστε μας να βιώνουμε τη μίζερη πόλη μας.
Μια πλατεία με Πήγασο φτιάχτηκε και είναι τιγκα στα σκουπίδια, με σπασμένους τους υαλοπίνακες δαπέδου, και γραμμένα με γκράφιτι τα πέτρινα παγκάκια.
Καποιος θα πει πως φταίνε οι πολίτες.
'Ισως.
Αλλά από ποιούς διοικείται η πόλη;
Ποιός καθαρίζει; Ποιός χτίζει; Ποιός γκρεμίζει;Ποιός καυχιέται; Ποιός μιλάει; Ποιός δείχνει;
Ποιός σπαταλά; Ποιός κρατάει μαχαίρι;
Ποιός έχει δημοτική αστυνομία;
Οι πολίτες;
Στις άλλες πόλεις κυκλοφορούν άλλοι πολίτες;
Μήπως εμείς έχουμε τελικά μαζέψει όλη τη σαβούρα;
Προσέξτε τι θα απαντήσετε:
Διότι αν απαντήσετε ότι έχουμε μαζέψει σαβούρα τότε σαβούρα μας διοικεί διότι από την πόλη προκύπτει και αυτή.
Αν απαντήσετε ότι κυκλοφορούν πολίτες όπως οπουδήποτε αλλού τότε οι διοικούντες κάτι δεν κάνουν καλά.
Ανέκαθεν.
Και υπάρχουν βέβαια πολλές περεταίρω ερμηνείες και προσεγγίσεις.
Και που είσαι Ανώνυμε Τα Σέβη μας
σχολίασε κάτι να υπερασπιστείς το δήμαρχο.
Μ.Κ
Τη περίπτωση Μπανγκόκ τη ξέρετε;
Ελεος ...
Εσείς Μ.Κ νοικιάστε τα κτίριά σας και αφήστε τα υπόλοιπα
Να φτιάξουμε ; Εδώ δεν μπορούμε να χαλάσουμε :δύο ετοιμόρροπα κτήρια στην παραλία Κανταρέ δείχνουν ,10 χρόνια τώρα,το επίπεδο της αισθητικής ,της αδιαφορίας, της ανικανότητας και του θεατρινισμού των τοπικών αρχόντων μας ,αλλά και την γνήσια αντιπροσωπευτικότητα των βουλευτών μας.
Δεν θα έπρεπε να μας ενοχλούν οι συγκρίσεις με άλλες πόλεις κύριε Ανωνυμε.Αντιθετως θα πρέπει να παραδειγματιζόμαστε για να γίνουμε καλύτεροι.
Αυτό είναι και το πρόβλημα στην πόλη μας.
Κυβερνά ο ξεραολισμός η ειρωνία και το πικρόχολο. Βρίσκω σχόλιό σας ευτελές.Και θα προστιμούσα να είχατε αντίλογο ή να διαψεύσετε τον γράφοντα.
Με ωραία επιχειρήματα.
Αυτό σημαίνει διάλογος.
Και ο διάλογος πάντα βοηθά την πόλη όταν είναι καλόπιστος.
Ευχαριστώ
Νικήτας
κ. Νικήτα, ο Αλαβέρας δεν το παίζει ξερόλας;
Παράδειγμα ''ξεραολισμού και εξυπνακισμού'' ακριβώς μέσα από τα σχόλια αυτής της συγκεκριμένης ανάρτησης
1)''Τη περίπτωση Μπανγκόκ τη ξέρετε;
Εσείς Μ.Κ νοικιάστε τα κτίριά σας και αφήστε τα υπόλοιπα''
Κατά την κρίση μου ''κατινιά''
''Αφήστε τα υπόλοιπα '' (ερμηνεύω) γιατί τα ξέρω εγώ και εσείς δεν ξέρετε τίποτα, άρα μη μιλάτε....''
2)''Ο Αλαβέρας δεν είναι ξεραόλας;''
'Ασχετο με την παρούσα ανάρτηση.
Ποιός από εμάς μπορεί να κρίνει τον κάθε κ. Αλαβέρα που βιοπορίζεται σαν επαγγελματίας της διαχείρισης απορριμμάτων;
Αυτός είναι επιστήμονας και εμείς ερααιτέχνες. Και χαρακτηρίζεται ξεραόλας. Από ποιόν; Από κάποιον ισότιμό του επιστήμονα;
'Ημαρτον βρε παιδιά.
Αυτός δεν είναι διάλογος είναι
κουτσομπολείο της γειτονιάς.
Για την Καλαμάτα θα γράψει κάποιος;
Αυτό είναι το θέμα.
Συμφωνείτε; Διαφωνείτε;
Θέλετε να προσπαθήσουμε για μια καλύτερη πόλη;
Κύριε Αυλωνίτη σας ευχαριστούμε που προσφέρετε τις γνώσεις σας για να μπορούμε να συγκρίνουμε και να αναζητούμε το καλύτερο.
Θα επικοινωνήσω με την Κίνηση Πολιτών για να δω πως μπορώ να βοηθήσω και εγώ.
Δεν είμαι ξεραόλας. Θέλω να μάθω και να προσπαθήσω.
'Εχω δύο μικρά παιδιά και ονειρεύομαι ακόμα ένα καλύτερο μέλλον. Γιαυτό θέλω να προσπαθήσω.
Σας ευχαριστώ θερμά
Μάκης Βασιλείου
Μου κάνει εντύπωση που το εμφανώς κακοπροαίρετο σχόλιο κάποιου είναι ικανό να στρέψει τη συζήτηση όπου θέλει . επιτέλους αφήστε τον κακοπροαίρετο ασχολίαστο.
Χ.Ψ
κ.Αυλωνιτη , αυτα που αναφερετε,για την Καλαματα, εχουν σχεδιαστει πριν απο 15 χρονια. Αυτα που " εφαρμοστει ", δηλαδη υλοποιηθει τα τελευταια εστω 8 χρονια τα εχετε δει?
Μας δουλευετε?
Η πολη χανει σωρηδον το χαρακτηρα της και το χρωμα της , απο την ευρυτερη κατασκευαστικη μιζερια που διεπει ολη την Ελλαδα!!!
Ποια περιπτωση Καλαματα!!!
Δημοσίευση σχολίου