Η αστοχία σχεδίασης και χωροθέτησης του λιμανιού Πρέβεζας, η διερεύνηση ριζοσπαστικών λύσεων που θα άρουν τα προβλήματα από την κατασκευή του, καθώς και ότι η κατάσταση που βρίσκεται σήμερα το λιμάνι της Πρέβεζας δεν μπορεί να συνεχιστεί, είναι αναμφίβολα το κοινό συμπέρασμα που προέκυψε από την ημερίδα που συνδιοργάνωσε το ΤΕΕ με το Τμήμα Ηπείρου και τη Ν.Ε. Πρέβεζας, πρόσφατα, στην Πρέβεζα με θέμα
«Νέα λιμάνια στα ιστορικά κέντρα των πόλεων - Το λιμάνι της Πρέβεζας».
Αναδείχθηκε, ακόμη, η αναγκαιότητα διερεύνησης και μέσω του Μάστερ Πλαν που βρίσκεται σε εξέλιξη, της μεταφοράς του εμπορικού τμήματος του λιμανιού σε άλλη θέση, στα όρια του Δήμου, με στόχο να γίνει το λιμάνι χώρος πολλαπλών δραστηριοτήτων, ενταγμένος στις λειτουργίες της πόλης.
Ο νομάρχης, Βασίλης Ιωάννου, μίλησε για την ανυπαρξία των έργων στο λιμάνι τα τελευταία χρόνια και είπε χαρακτηριστικά ότι από το φορέα διαχείρισης του λιμανιού δεν μπορεί να απουσιάζει η Αυτοδιοίκηση.
Για έλλειψη σχεδιασμού σε ό,τι αφορά το χώρο του λιμανιού μίλησε ο δήμαρχος Πρέβεζας, Μιλτιάδης Κλάπας, και επανέφερε το θέμα της διαχείρισης του χώρου με τη λειτουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, υπογραμμίζοντας ότι το «κλειδί» για την ανάπτυξη του λιμανιού είναι η διαχείριση και ότι η ιδιωτικοποίηση του θα υπονομεύσει την ανάπτυξη της πόλης.
Ο πρύτανης του ΕΜΠ, Κώστας Μουτζούρης, μιλώντας για το θαλάσσιο μέτωπο της Πρέβεζας, τόνισε ότι σε μια εποχή που επαναξιολογούνται σε όλες τις παραμέτρους τους οι αναπτυξιακές λειτουργίες λιμανιών και παραδοσιακών πόλεων, το λιμάνι θα πρέπει να ενταχθεί στη λογική της «πράσινης» πόλης, που τα τελευταία χρόνια τείνει να γίνει η Πρέβεζα.
Πρέβεζα : Ένα λιμάνι που ψάχνει να βρει την ταυτότητα του
Το μικρό αυτό λιμάνι της Μεσογείου, που κατά καιρούς είχε διαδραματίσει κυρίαρχο ρόλο στην περιοχή ως εμπορικό και επιβατικό λιμάνι, σήμερα και μετά την τελευταία επέκταση του το 1970, ψάχνει να βρει την ταυτότητα του ανάμεσα στις τόσες χρήσεις και δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό, τόνισε κηρύσσοντας την έναρξη της ημερίδας ο πρόεδρος του ΤΕΕ-ΤΗ, Γιώργος Ρεκατσίνας. Η ανάπλαση του λιμανιού της Πρέβεζας πρέπει να γίνει στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, να έχει δημόσιο χαρακτήρα μέσα από διαβούλευση, συναίνεση και μελέτες που θα προκύψουν και θα λάβουν υπόψη τα συμπεράσματα της σημαντικής ημερίδας που πραγματοποιείται για το σκοπό αυτό.
Την εισήγηση για το μέλλον του λιμανιού ανέπτυξε η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΗ, με τον πρόεδρο της Ν.Ε. Πρέβεζας, Σπύρο Κανιώρη, την Έρη Λαχανά, αρχιτέκτονα, και το Γιώργο Λογοθέτη, πολιτικό μηχανικό (μέλοςτης ΝΕΠ), οι οποίοι παρουσίασαν συγκεκριμένο πλαίσιο προτάσεων.
Σύμφωνα με την ομάδα εργασίας, η πόλη της Πρέβεζας έχει πάρει καθαρά τουριστικό χαρακτήρα ανάπτυξης και έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί. Απο ό,τι φαίνεται, στο συγκεκριμένο χώρο που κατασκευάστηκε, δεν έχει θέση ούτε το εμπορικό, αλλά ούτε και όλο το λιμάνι όπως κατασκευάστηκε, καθόσον δημιούργησε τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα. Κάθε ανάπτυξη του εμπορικού λιμανιού στην υπάρχουσα θέση μπορεί να αποβαίνει σε βάρος της ανάπτυξης της πόλης. Όσο δε η πόλη θα αναπτύσσεται τουριστικά, θα πιέζει ασφυκτικά το εμπορικό λιμάνι. Να στηρίξουμε μια ανάπτυξη για το λιμάνι, με συμβατές δραστηριότητες ήπιου μεγέθους, με το συγκριτικό πλεονέκτημα που η πόλη μας κατέχει, λόγω των πολλαπλών στοιχείων φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, διεθνούς, ευρωπαϊκής και εθνικής σημασίας (Αμβρακικός, Νικόπολη, Κάστρα, μνημεία).
Μια ενότητα μέσα στην πόλη
Το σύστημα: λιμάνι - παραδοσιακό κέντρο - πρώην στρατόπεδο Σολωμού και κάστρο Αγίου Ανδρέα (αμφότερα εγκαταλελειμμένα) πρέπει να αντιμετωπιστούν ως μια ενότητα στην πόλη, καθόσον το ένα επηρεάζει το άλλο και απαιτείται μεγάλη προσοχή στη διαχείριση τους. Το λιμάνι θα πρέπει οπωσδήποτε να συνδεθεί με την πόλη, ενώ οι δραστηριότητες του θα πρέπει να είναι πολλαπλές. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο θα μπορούσε να μεταφερθεί το εμπορικό τμήμα του λιμανιού σε άλλη θέση, που θα πρέπει να διερευνηθεί άμεσα (προτείνεται η Ιχθυόσκαλα Πρέβεζας), ενώ στο σχεδιασμό εντάσσονται η κατασκευή υποδομών για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, η δημιουργία ψαραγοράς, λαϊκής αγοράς και ναυταθλητικού κέντρου στη βόρεια πλευρά του λιμανιού, η μεταφορά του πάρκινγκ, η μετατροπή του ευρύτερου χώρου σε ζώνη πολλαπλών δραστηριοτήτων με θέατρα, συνεδριακό κέντρο, περίπτερα αναψυχής, ξενώνες κλπ.
Η ομάδα εργασίας, προχώρησε στην παρουσίαση τριών σεναρίων σε ψηφιακή μορφή 3D
ανάπτυξης του λιμανιού, που προέβλεπαν τη μεταφορά σε άλλη θέση του εμπορικού λιμανιού, ή τον περιορισμό του σε άλλο χώρο στο υπάρχον λιμάνι.
Οι παρεμβάσεις
Ειπώθηκαν πολλά και σημαντικά, όπως : η ανάγκη ανάπτυξης του θαλάσσιου μετώπου της πόλης με μαρίνες και άλλες χρήσεις (Νίκος Αγριαντώνης, πρόεδρος του Ελληνικού ΙCΟΜΟS), το ζήτημα τι λιμάνι θέλουμε να προγραμματίσουμε ως σχεδιάζουσα κοινωνία για τη συγκεκριμένη πόλη και την συμμετοχή της Πρέβεζας στο δίκτυο μεσογειακών πόλεων - λιμανιών μέσω της ευρωπαϊκής θαλάσσιας χωροταξίας (Μάρθα Χουσιανάκου, χωροτάκτης και πολεοδόμος), την αισθητική αναβάθμιση του λιμανιού και την ομαλή μετάβαση της πόλης προς το θαλάσσιο μέτωπο(Μπαζός Πέτρος, αρχιτέκτων)
Από την παρουσίαση των απόψεων των μελετητών του Μάστερ Πλαν του λιμανιού δόθηκε η δυνατότητα στο ακροατήριο και στους πολίτες της πόλης να ενημερωθούν για το αντικείμενο του Μάστερ Πλαν, σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις κατευθύνσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο Ιορδάνης Σαχίνογλου, δρ. πολιτικός μηχανικός - λιμενολόγος, αναγνωρίζοντας τα υπάρχοντα προβλήματα που αναφέρθηκαν, τόνισε ότι απαιτούνται βελτιώσεις του λιμανιού όσον αφορά την οργάνωση, τη διαχείριση και τον εξοπλισμό των εγκαταστάσεων.
Τέλος, οι εισηγητές Νέστορας Κανέλλας και Μαρία Δρίτσα, αρχιτέκτονες μηχανικοί παρουσίασαν τις σημαντικότερες αναπλάσεις παλιών λιμανιών σε πόλεις της Ευρώπης και συγκεκριμένα της Βαρκελώνης, του Ρότερνταμ και του Άμστερνταμ, δίνοντας το στίγμα του επανακαθορισμού χρήσεων σε πολύ μεγαλύτερους χώρους λιμανιών της Ευρώπης, μετατρέποντας τις υποβαθμισμένες ζώνες των πόλεων σε σύγχρονους και δυναμικούς πόλους ανάπτυξης.
Τα συμπεράσματα και οι προτάσεις
Οι παρεμβάσεις
Ειπώθηκαν πολλά και σημαντικά, όπως : η ανάγκη ανάπτυξης του θαλάσσιου μετώπου της πόλης με μαρίνες και άλλες χρήσεις (Νίκος Αγριαντώνης, πρόεδρος του Ελληνικού ΙCΟΜΟS), το ζήτημα τι λιμάνι θέλουμε να προγραμματίσουμε ως σχεδιάζουσα κοινωνία για τη συγκεκριμένη πόλη και την συμμετοχή της Πρέβεζας στο δίκτυο μεσογειακών πόλεων - λιμανιών μέσω της ευρωπαϊκής θαλάσσιας χωροταξίας (Μάρθα Χουσιανάκου, χωροτάκτης και πολεοδόμος), την αισθητική αναβάθμιση του λιμανιού και την ομαλή μετάβαση της πόλης προς το θαλάσσιο μέτωπο(Μπαζός Πέτρος, αρχιτέκτων)
Από την παρουσίαση των απόψεων των μελετητών του Μάστερ Πλαν του λιμανιού δόθηκε η δυνατότητα στο ακροατήριο και στους πολίτες της πόλης να ενημερωθούν για το αντικείμενο του Μάστερ Πλαν, σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις κατευθύνσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο Ιορδάνης Σαχίνογλου, δρ. πολιτικός μηχανικός - λιμενολόγος, αναγνωρίζοντας τα υπάρχοντα προβλήματα που αναφέρθηκαν, τόνισε ότι απαιτούνται βελτιώσεις του λιμανιού όσον αφορά την οργάνωση, τη διαχείριση και τον εξοπλισμό των εγκαταστάσεων.
Τέλος, οι εισηγητές Νέστορας Κανέλλας και Μαρία Δρίτσα, αρχιτέκτονες μηχανικοί παρουσίασαν τις σημαντικότερες αναπλάσεις παλιών λιμανιών σε πόλεις της Ευρώπης και συγκεκριμένα της Βαρκελώνης, του Ρότερνταμ και του Άμστερνταμ, δίνοντας το στίγμα του επανακαθορισμού χρήσεων σε πολύ μεγαλύτερους χώρους λιμανιών της Ευρώπης, μετατρέποντας τις υποβαθμισμένες ζώνες των πόλεων σε σύγχρονους και δυναμικούς πόλους ανάπτυξης.
Τα συμπεράσματα και οι προτάσεις
Καταστάλαγμα της ημερίδας ήταν τα οκτώ συμπεράσματα που ακολουθούν:
Ι. Η λανθασμένη χωροθέτηση της επέκτασης του λιμανιού της Πρέβεζας, σε σχέση με την πόλη και το ιστορικό κέντρο της, αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για την ανάπτυξη της πόλης αλλά και του ίδιου του λιμανιού.
2. Δημιουργούνται σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα διάβρωσης των ακτών.
3. Σε σχέση με το ιστορικό λιμάνι των αρχών του περασμένου αιώνα, η εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, θα πρέπει να διαφυλαχτεί, καθόσον εξυπηρετεί την οικονομία της περιοχής και της Ηπείρου γενικότερα.
4. Από τη δραστηριότητα, όμως, του εμπορικού τμήματος, δημιουργούνται χρόνια και δυσεπίλυτα προβλήματα, που έχουν σχέση με τις προσβάσεις στο λιμάνι και τη διέλευση φορτηγών μεταφοράς, σχεδόν μέσα στην καρδιά της πόλης.
5. Κάθε προσπάθεια, έστω και τώρα, για εξασφάλιση πρόσβασης στο λιμάνι, δεν θα επιλύσει ποτέ τα περιβαλλοντικά προβλήματα από τη διακίνηση των φορτηγών στο κέντρο της πόλης, ιδιαίτερα μετά τις επεκτάσεις που σχεδιάζονται.
6. Η εικόνα της εισόδου από τη θάλασσα στην πόλη και στο λιμάνι, είναι αποτρεπτική για την τουριστική ανάπτυξη, στόχο που επιδιώκει η πόλη.
7. Οι θεσμοθετημένες χρήσεις εμπορικών, τουριστικών και αλιευτικών δραστηριοτήτων στον ίδιο χώρο κρίνονται ασύμβατες και θα πρέπει να επανεξεταστούν.
8. Κάθε προσπάθεια εξωραϊσμού του λιμανιού με τη συνύπαρξη όλων των δραστηριοτήτων, θα έχει ελάχιστα αποτελέσματα, δεν θα επιλύσει τα προβλήματα και μετά από λίγο καιρό η πόλη θα συζητά ξανά το ίδιο πρόβλημα. Θα χαθεί, όμως, χρόνος και χρήμα.
Οι προτάσεις
Ι. Άμεση διερεύνηση μεταφοράς του εμπορικού τμήματος του λιμανιού σε νέα θέση.
2. Απελευθέρωση της ζώνης του λιμανιού, και προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, για την ανάπλαση του χερσαίου τμήματος του λιμανιού ως χώρου πολλαπλών δραστηριοτήτων και ένταξη τους στον ιστό της πόλης.
3. Σε περίπτωση αδυναμίας μεταφοράς του εμπορικού τμήματος σε νέα θέση, θα πρέπει να περιοριστεί το εμπορικό τμήμα στη βορειοανατολική προβλήτα, με ολοκλήρωση μόνο των απαραίτητων έργων που εκκρεμούν.
4. Μελέτη ενίσχυσης και αξιοποίησης όλης της παραλιακής ζώνης.
5. Ολοκλήρωση των χερσαίων εγκαταστάσεων της μαρίνας.
6. Οι σημερινές συνθήκες ανάπτυξης της πόλης και του λιμανιού, απαιτούν επανακαθορισμό των ορίων και χρήσεων της λιμενικής ζώνης στα τμήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία της.
7. Απαιτείται εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των λιμενικών ταμείων, με ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού.
8. Προώθηση από την πόλη, ένταξης της Πρέβεζας σε δίκτυο μεσαίων και μικρών πόλεων - λιμανιών και πίεση για εφαρμογή ολοκληρωμένων πολιτικών με κέντρο τις παραθαλάσσιες πόλεις -λιμάνια σε εθνικό επίπεδο.
9. Συμμετοχή της πόλης - λιμάνι σε ένα ισχυρό δίκτυο πόλεων - λιμανιών οικονομικού και πολιτισμικού χαρακτήρα (π.χ. Ένωση ιστορικών πόλεων - λιμανιών Αδριατικής - Ιονίου).
10. Προώθηση από τη χώρα μας, πρωτοβουλιών μέσω της ευρωπαϊκής θαλάσσιας χωροταξίας, της καθιέρωσης των μεσαίων και μικρών πόλεων - λιμανιών ως κρίκων θαλάσσιων μεταφορών και μετακινήσεων.
Στη συζήτηση και στις παρεμβάσεις για το χαρακτήρα του λιμανιού, συμμετείχαν φορείς, κόμματα και οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται -και ουσιαστικά ζουν- μέσα στο χώρο αυτό, καταθέτοντας υπομνήματα για το μέλλον του λιμανιού στο προεδρείο της ημερίδας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ημερίδα έδειξε ότι ο διάλογος για το λιμάνι έχει ξεκινήσει. Ακόμη, μέσα από τις εισηγήσεις, το διάλογο, τον αντίλογο και τον γενικότερο προβληματισμό των πολιτών και των φορέων που παρακολούθησαν την ημερίδα, προέκυψε η αναγκαιότητα να αποκτήσει ταυτότητα το λιμάνι της Πρέβεζας. Ένα λιμάνι ενταγμένο στα χαρακτηριστικά της περιοχής, που θα συμβάλει πραγματικά στην ανάπτυξη, με σεβασμό στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.
Οι προτάσεις
Ι. Άμεση διερεύνηση μεταφοράς του εμπορικού τμήματος του λιμανιού σε νέα θέση.
2. Απελευθέρωση της ζώνης του λιμανιού, και προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, για την ανάπλαση του χερσαίου τμήματος του λιμανιού ως χώρου πολλαπλών δραστηριοτήτων και ένταξη τους στον ιστό της πόλης.
3. Σε περίπτωση αδυναμίας μεταφοράς του εμπορικού τμήματος σε νέα θέση, θα πρέπει να περιοριστεί το εμπορικό τμήμα στη βορειοανατολική προβλήτα, με ολοκλήρωση μόνο των απαραίτητων έργων που εκκρεμούν.
4. Μελέτη ενίσχυσης και αξιοποίησης όλης της παραλιακής ζώνης.
5. Ολοκλήρωση των χερσαίων εγκαταστάσεων της μαρίνας.
6. Οι σημερινές συνθήκες ανάπτυξης της πόλης και του λιμανιού, απαιτούν επανακαθορισμό των ορίων και χρήσεων της λιμενικής ζώνης στα τμήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία της.
7. Απαιτείται εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των λιμενικών ταμείων, με ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού.
8. Προώθηση από την πόλη, ένταξης της Πρέβεζας σε δίκτυο μεσαίων και μικρών πόλεων - λιμανιών και πίεση για εφαρμογή ολοκληρωμένων πολιτικών με κέντρο τις παραθαλάσσιες πόλεις -λιμάνια σε εθνικό επίπεδο.
9. Συμμετοχή της πόλης - λιμάνι σε ένα ισχυρό δίκτυο πόλεων - λιμανιών οικονομικού και πολιτισμικού χαρακτήρα (π.χ. Ένωση ιστορικών πόλεων - λιμανιών Αδριατικής - Ιονίου).
10. Προώθηση από τη χώρα μας, πρωτοβουλιών μέσω της ευρωπαϊκής θαλάσσιας χωροταξίας, της καθιέρωσης των μεσαίων και μικρών πόλεων - λιμανιών ως κρίκων θαλάσσιων μεταφορών και μετακινήσεων.
Στη συζήτηση και στις παρεμβάσεις για το χαρακτήρα του λιμανιού, συμμετείχαν φορείς, κόμματα και οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται -και ουσιαστικά ζουν- μέσα στο χώρο αυτό, καταθέτοντας υπομνήματα για το μέλλον του λιμανιού στο προεδρείο της ημερίδας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ημερίδα έδειξε ότι ο διάλογος για το λιμάνι έχει ξεκινήσει. Ακόμη, μέσα από τις εισηγήσεις, το διάλογο, τον αντίλογο και τον γενικότερο προβληματισμό των πολιτών και των φορέων που παρακολούθησαν την ημερίδα, προέκυψε η αναγκαιότητα να αποκτήσει ταυτότητα το λιμάνι της Πρέβεζας. Ένα λιμάνι ενταγμένο στα χαρακτηριστικά της περιοχής, που θα συμβάλει πραγματικά στην ανάπτυξη, με σεβασμό στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.
Βασίλης Αυλωνίτης
[από την Ομάδα Πολεοδομικών Παρεμβάσεων & Σχεδιασμών]
(Πηγή: Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ / Απρίλιος 2009)
ΥΓ.1. Το Λιμάνι της Πρέβεζας είναι και αυτό Εθνικής Σημασίας!
ΥΓ.2. Στην Πρέβεζα δεν έχουν υπουργό προερχόμενο από τον Νομό (να «κινεί» το θέμα)
ΥΓ.3. Παρατηρήστε παρακαλώ, με προσοχή τους συμμετέχοντες στην ημερίδα και … οι συγκρίσεις δικές σας!
ΥΓ.1. Το Λιμάνι της Πρέβεζας είναι και αυτό Εθνικής Σημασίας!
ΥΓ.2. Στην Πρέβεζα δεν έχουν υπουργό προερχόμενο από τον Νομό (να «κινεί» το θέμα)
ΥΓ.3. Παρατηρήστε παρακαλώ, με προσοχή τους συμμετέχοντες στην ημερίδα και … οι συγκρίσεις δικές σας!
3 σχόλια:
Μπράβο, πολύ καλή δουλειά. Αυτές είναι προτάσεις και συλλογική δουλειά. Οχι πανηγύρια και σχεδιάκια μπροστά στις κάμερες και τα θέατρα.
Συγχαρητήρια στην ομάδα Πολεοδομικού Σχεδιασμού και τον Βασίλη Αυλωνίτη.
Νίκος
Μετά την εκδήλωση του κ. Κωστάρα και των νέων επιστημόνων, απλώς αποδεικνύετε το δικό σας Θωμαίδιο πνεύμα. Αντιπολιτευτικά λόγια του αέρα, εμπάθεια και ανικανότητα. Κατεστημένη συμπεριφορά σε άλλη συσκευασία.
Μαρία
Για την Κόρινθο θα πείτε τίποτα ;
Θα προτείνεται κάτι ;
Δημοσίευση σχολίου