Οι σχολιασμοί μας αφορούν καθαρά σκέψεις και προβληματισμούς που προέκυψαν από την μελέτη, μία προς μία, της κάθε ενότητας.
Ένα ενδεχόμενο πράσινο δίκτυο (Massimo Angrilli)
Προτείνει επεμβάσεις πρασίνου σε όλο το μήκος της ακτογραμμής από τον Ισθμό μέχρι το Λέχαιο, στον Ξηριά, σε όλη την Σιδηροδρομική γραμμή και στα εσωτερικά των οικοδομικών τετραγώνων (ακάλυπτους χώρους).
Όσον αφορά τον Ξηριά και την σχεδιαζόμενη «αναβίωση του ποταμού» έχουμε ήδη αναφερθεί στις παρατηρήσεις μας στον κ.Clementi.
Σε ότι αφορά στα εσωτερικά των οικοδομικών τετραγώνων, θα προτείναμε να ειδικευτούν οι προτάσεις σε 2 -3 τυπικά τετράγωνα, ώστε να μελετηθούν και ως προς την χρήση τους και ως προς την δυνατότητα που υπάρχει για μια πραγματική παρέμβαση.
Σε ότι αφορά την σιδηροδρομική γραμμή θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε πλήρως με την ιδέα μετατροπής της σε διάδρομο βιώσιμης κινητικότητας, όπως αναφέρεται στη μελέτη, αρκεί να μας πρόσφερε τα απαιτούμενα στοιχεία υλοποίησης του όλου έργου.
Σε μία πόλη όπου ο χώρος που καλύπτεται από τσιμέντο είναι συντριπτικά μεγαλύτερος εκείνου του πρασίνου, κάθε πράσινη επέμβαση είναι θεμιτή. Ιδίως στον χώρο του κέντρου της πόλης. Στον χώρο του κέντρου της πόλης, έχουμε πρόταση για … πράσινες στέγες (με φυτά και πόες) σε σπίτια και πολυκατοικίες!
Θα ήταν νομίζουμε πιό εφικτό, αντί του δαπανηρού και χρονοβόρου αυτού προγραμματισμού, να προωθήσουμε τον γνωστό και αποδεδειγμένα καλό ιταλικό κανόνα της κεραμοσκεπής. Λύση νομοθετικά κατοχυρωμένη και επιδοτούμενη από τον δήμο σε πολλές πόλεις της Ιταλίας. Λύση, για την Κόρινθο, οικονομικά προσφορότερη, γρήγορη, περιβαλλοντικά συμβατή και αισθητικά εγγύτερη στο διαχρονικό ύφος της πόλης.
Και μία γενική παρατήρηση για το κέντρο της πόλης. Το κέντρο κάθε πόλης στην Ιταλία, ακόμα και του μικρότερου χωριού, αποτελεί το σημαντικότερο, το πρώτο και χαρακτηριστικότερο σημείο αναφοράς. Στις προτάσεις όμως της Ομάδας, δεν βλέπουμε κάποια προσπάθεια αναβάθμισης ή αστικού μετασχηματισμού ή κάποιας άλλης παρέμβασης για το κέντρο της Κορίνθου, αν και είναι συμβατική τους υποχρέωση, από το άρθρο 2 της σχετικής σύμβασης, όπου το οριοθετημένο από συγκεκριμένους δρόμους κέντρο αποτελεί ιδιαίτερο σημείο αναφοράς. Θα ήταν πολύ δύσκολο να πιστέψουμε ότι το κέντρο της πόλη είναι για την Ομάδα αντάξιο των οραματισμών τους και δεν χρειάζεται παρεμβάσεις.
Η πρόταση, ως δημότες του δήμου Κορινθίων, μας αφορά μόνο εγκυκλοπαιδικά.
Προσωρινά το κομμάτι αυτό της μελέτης μπορεί να δοθεί ως δώρο στον δήμο Λουτρακίου-Περαχώρας ή να χρησιμοποιηθεί από κοινού από τους δύο όμορους Δήμους.
Το θέμα, όπως φάνηκε και στην τελευταία διαβούλευση, διακριτικά περνάει σε δεύτερη μοίρα και μαζί του και η ιδέα για αναβίωση των Ισθμίων αγώνων(!) με την οποία επιχειρηματολόγησε η ομάδα των καθηγητών, πανεπιστημιακή αδεία. Δεν θεωρούμε ότι χρειάζεται να επεκταθούμε, καθότι και στο σώμα της μελέτης που μας δόθηκε τα στοιχεία είναι φωτογραφικά!!
Το συγκεκριμένο σημείο, είναι αποτέλεσμα του τρόπου με τον οποίο η δημοτική αρχή χειρίστηκε το όλο θέμα και του βαθμού ενημέρωσης και καθοδήγησης που έκανε στην ομάδα των μελετητών του Πανεπιστημίου της Πεσκάρα.
Λιμάνι Ξηράς. Ένα σχέδιο για τον κόμβο του νέου σιδηροδρομικού σταθμού. (Filippo Raimondo)
Η πρόταση αναφέρεται στην σύνδεση του σταθμού του Προαστιακού και της περιοχής γύρω του, με τον υπόλοιπο αστικό ιστό. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στον σχεδιασμό μεγάλο μέρος του αναφέρεται στο χώρο του 6ου Σ.Π., ο οποίος ανήκει στο ΥΠΕΘΑ. Αυτό είναι και το αδύνατο σημείο, μέχρι τουλάχιστον να αποδοθεί στο Δήμο, όπως διακηρύσσεται (ελπίζουμε ότι λογικά θα έχει επισημανθεί από την δημοτική αρχή στις συχνές επισκέψεις της στην Πεσκάρα).
Όσο για τον υπόλοιπο προτεινόμενο σχεδιασμό, από τα στοιχεία που συγκρατήσαμε κατά την παρουσίαση, πρέπει να παρουσιάζει ενδιαφέρον, αλλά η εκτίμησή μας θα ήταν ελλιπής, καθότι στο τεύχος που μας παραδόθηκε ελάχιστα πράγματα περιλαμβάνονται.